Det va ju inge svårt!

Det tog mig och Ronja totalt 2 timmar att flytta båda hästarna. Från det att vi kopplat på släpen hemma hos henne och körde till stallet för att hämta Nelson tills dess att båda hästarna stod i nya hagen =)
Vi började med att backa till stalldörren så att vi hade det tillstäng moit lemmen som en "vägg" på vänster sida och sen satte jag en longeringslina i andra sidan av släpet och in i stallet så att det bara va framåt som gällde. Sen tog jag lite i repet och eftergift och beröm så fort han gick framåt och bara lät honom backa av när han ville det men behöll då spänst i repet så att han fattade att det va framåt som gällde. Efter lite mindre än 30 min stod han i det nya stallet i en box där ( ville inte släppa ut honom direkt , visste ju inte hur lång tid det skulle ta med Donna).
Sen häst nummer två. Samma sak med grejorna fast jag satte koner (stora vägkoner) under longeringslinan med så hon inte skulle gå under. Hon gör ju gärna det har ajg märkt. Går under linor alltså, även staketet om bara översta tråden är där... Sen visade jag henne gräset i handen och gick ut mot transporten. Sen fick jag skynda mig för hon gick hela vägen på. Sen såg det ut som att hon kom på sig försvann snabbt av igen och sprang in i sin box. Så jag tog ut henne igen till precis innan hon protesterade och sen jobbade vi därifrån. Tog bara pyttelite i henne och lockade på henne och vid minsta steg framåt fick hon beröm. När hon lyfte hoven och skulle sätta tillbaka den bakåt så sa jag "A,a,A,aaa!" och tog pyttelite i grimskaftet och då satte hon fram den igen. Mer än så gjorde jag inte. Många gånger tyckte hon att hon minsann kunde ta några steg utan att jag bad om det och då fick hon jättemycket beröm! Efter lite mer än 40 min stod hon på transporten och vi körde mot nya stället.
Jag är så himla nöjd med hur bra det gick idag! Och när vi släppte ut dem trodde jag Nelson skulle bli lite till sig eftersom de inte gått ihop på några dagar men dem hälsade lite snabbt och tjöt till lite sen gick dem lugnt och betade. Har kollat till dem några gånger och Jennie som äger stallet har också kollat till dem men de är så himla nöjda med att där är massa gräs så de går bara och betar! =)
Om allt är lugnt imorgon eftermiddag så ska jag nog ta ut Nelson och träna lite markträning med honom. Har kommit på att han har puttat omkring mig lite sista tiden och varit väldigt nonchalant... Hej bristande ledarskap! Haha lät som att han skulle åpå pryl eller något men verkligen inte så. Ska träna med honom helt enkelt. Massa ledövningar och sänka huvudet och sånt. Hade velat träna med Donna med men får nog vänta lite med det. Iaf tills vi fått upp staketet mellan hagen och padocken. Vågar inte ta ut henne det hållet annars då där är en ganska trång passage så kommer hon garanterat springa från mig xD
Men nu är det natti. Sov gott på er!
Louise
2012-05-10 @ 20:47:20
URL: http://vitmossa.blogg.se/

SV: Tack för din åsikt (: Ja, riktigt tråkigt att de tar bilderna utan att be om tillstånd först...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0